Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Filadelfia z planami ograniczenia autobusów i likwidacji tramwajów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
29-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Filadelfia z planami ograniczenia autobusów i likwidacji tramwajów
fot. Adam E. Moreira, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
SEPTA, organizator komunikacji miejskiej w Filadelfii w Ameryce przyjął nowy budżet na 2026 roku. Kryzys finansowy jest tak olbrzymi, że miasto ograniczy o 45 proc. usługi transportu miejskiego. Wzrosną także o 20 proc. ceny biletów, gdyż rząd federalny przestał dofinansowywać komunikację.

Jak poinformował organizator przewozów w Filadelfii, od 1 lipca 2025 roku rozpoczął się nowy rok fiskalny. – Obecnie stoimy w obliczu deficytu budżetowego w wysokości 213 milionów dolarów – podaje w komunikacie SEPTA, czyli Zarząd Transportu Południowo-Wschodniej Pensylwanii. – Spółka jest już jedną z najefektywniejszych agencji transportowych w kraju. Podjęte działania na rzecz oszczędności, takie jak zamrożenie zatrudnienia i cięcia administracyjne, zmniejszyły wielkość tego deficytu z 240 milionów dolarów do 213 milionów dolarów – podkreśla spółka.

Redukcja o połowę

Jako, że Filadelfia w USA zmaga się z ogromnym niedoborem środków na transport publiczny, SEPTA ogłosiła plan stopniowego ograniczenia działalności transportu publicznego nawet o 45%, przy jednoczesnym zwiększeniu opłat za przejazdy średnio o 21,5%. – To głosowanie, którego nikt z nas nie chciał się podjąć. Jako organ nadzoru ciężko pracowaliśmy, aby zapobiec nadejściu tego dnia, ponieważ rozumiemy, jaki wpływ będzie to miało na naszych klientów i społeczności, którym służymy. Mówiąc wprost, nie musi się to stać – jeśli ustawodawcy stanowi osiągną porozumienie w sprawie zapewnienia wystarczającego, nowego finansowania dla transportu publicznego – przekazał Kenneth E. Lawrence, przewodniczący zarządu SEPTA.

Drastyczny plan zakłada odwołanie łącznie 50 linii autobusowych, zawieszenie ruchu na pięciu regionalnych liniach kolejowych i dwóch liniach tramwajowych, zawieszenie ruchu metra i regionalnych kolei po godzinie 21:00, zamknięcie 66 stacji, odwołanie wszystkich połączeń specjalnych (takich jak dodatkowe kursy podczas meczów sportowych) oraz 20-procentowe ograniczenie kursów na wszystkich pozostałych liniach transportu publicznego.

Ograniczenia w ruchu powinny być wprowadzane etapami. Od 24 sierpnia 2025 roku planowane jest zawieszenie 32 linii autobusowych i skrócenie kolejnych 16, przy jednoczesnym wstrzymaniu połączeń specjalnych oraz ograniczeniu ruchu na 88 liniach autobusowych, metra i pociągów regionalnych.

Nie ominie też tramwajów

Od września 2025 roku ceny biletów wzrosną z obecnych 2,50 dolara do 2,90 dolara (bilet jednorazowy). Wzrosną również ceny wszystkich biletów długoterminowych. Z kolei od 1 stycznia 2026 roku wstrzymane zostaną kursy kolejnych 18 linii autobusowych i wspomnianych pięciu regionalnych linii kolejowych, a kursowanie metra i regionalnych linii kolejowych zostanie zawieszone po godzinie 21:00. Z dniem 1 stycznia 2026 roku , zostaną również zlikwidowane dwie linie tramwajowe – nr 10 i 15. Obie zostaną zastąpione autobusami. Linia 15 zajmuje szczególne miejsce w sieci SEPTA, ponieważ wykorzystywane są na niej klasyczne tramwaje PCC, przez co to popularna atrakcja dla miłośników transportu publicznego.

Ciągły brak inwestycji

SEPTA podkreśla, że funkcjonowanie z takim deficytem finansowym jest nierealne na dłuższą metę. Spośród największych firm transportowych w Stanach Zjednoczonych, firma z Filadelfii dysponowała najmniejszym budżetem inwestycyjnym. SEPTA miała do dyspozycji średnio 500 mln dolarów rocznie, podczas gdy w Bostonie czy Waszyngtonie budżet ten był ponad dwukrotnie większy. Brak funduszy przyczynił się do ciągłego odraczania inwestycji, co prowadzi już do kumulacji potrzeb. Na ten moment zidentyfikowano inwestycje na kwotę 2 mld dolarów. Ten sam problem dotyczy kontraktu na nowe tramwaje od Alstomu, w ramach którego udało się na razie zabezpieczyć jedynie 60 proc. środków. Można zatem odnieść wrażenie, że obecne działania SEPTA to rozpaczliwe wołanie o pomoc i doinwestowanie działalności przewoźnika ze strony państwa.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Komunikacja

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Przemysław Farsewicz 25 lipca 2025

Tramwaje w San Diego

Komunikacja

Tramwaje w San Diego

Mateusz Kieruzal 22 marca 2025

Zgierz z kolejnymi cięciami w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zgierz z kolejnymi cięciami w komunikacji miejskiej

Natalia Piotrowska 03 marca 2025

Zobacz również:

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Komunikacja

Ateny planują zlikwidować trolejbusy do 2027 roku

Przemysław Farsewicz 25 lipca 2025

Tramwaje w San Diego

Komunikacja

Tramwaje w San Diego

Mateusz Kieruzal 22 marca 2025

Zgierz z kolejnymi cięciami w komunikacji miejskiej

Komunikacja

Zgierz z kolejnymi cięciami w komunikacji miejskiej

Natalia Piotrowska 03 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij